Oldal kiválasztása

Kaukázusi útinapló III. – Békét a Kaukázusnak, Uram

Békét a Kaukázusnak, Uram!

Jereván a Cascade komplexum tetejéről

Kicsit problémás teljes reflexióban útinaplót írni, de azt gondolom, hogy így is van értelme.

Hol is hagytam abba? 5 nappal ezelőtt.

Aznap este, ahogy befejezem a munkát és elindultam haza megcsapott a duduk hangja az Északi Sétányon. Egy öreg bácsi fújta. Számomra a duduk mindig sír, mindig szívbemarkolóan, mindig gyönyörűen. A legkülönlegesebb hangszer, amit el tudok képzelni. Az igazi dudukot csak egy fajta fából csinálják, ami az Ararathoz legközelebb eső, még mindig örmény területen lévő hegyoldalban nő. A furulyaszerű hangszeren a síp és a “cső” külön van; fújni pedig igen fura ráharapással-rátartással kell. Azt mondják a duduk hangja mindenkinél más, és hogy a lélek igazi hangját adja vissza. A másodikat csak elhinni tudom, az elsőt megerősíteni is. Még mindig a bakancslistámon van, hogy egyszer játsszak egyen.

Éjjel a barátnőmmel sokáig beszélgettünk. Északon van ez a „hülye” szabály (még a dán barátaim tanították nekem), miszerint 3 dologról nem beszélünk: vallás, pénz és politika. Kérdem én, hogy akkor miről lehet, de tényleg? Ez a mentalitás (az én eredő értetlenkedésem) megvan itt is, a Kaukázuson, ugyanis csak ezekről beszélünk.

A “Belsős” kívülálló

Éjjel háromig fejtegetjük a történelmet: Oroszország szerepét a Kaukázuson és Nagorno-Karabakhot (ahogy mi hívjuk otthon: Hegyi Karabakhot), illetve, hát, a szocializmust – mint olyat. De, akármerre is megyek a következő 3 napban: csak ezekről beszélünk. Van egy olyan érzésem, hogy most lettem az “outsider”-ből “insider” (avagy kívülállóból belsős). Örményországnak ezt az oldalát nem tapasztaltam még; nem ilyen mélyen. Van is egy olyan érzésem-megélésem, hogy elképzelhető, hogy az örményekkel jelenleg nem is igazán lehet másról beszélni – mert, hogy ők is elég sokáig el tudnak ezekről a témákról egymás között vitázni. Végtelen értelmezésnek tűnik minden a jelenről, a múltról. Jobbára, ez egyáltalán nem meglepő. Ugyanis ezek véresen komoly témák; szó szerint.

Hagyományos örmény kereszt a Haghartsin kolostor mögött

Ebben a három napban az “insider”-ségem csak mélyül. Míg az első este csak a felszínt kapargatjuk, a harmadik este már eljutunk oda, hogy a barátnőm apukája a vacsoraasztalnál nekem szegezi a kérdést: hogyan is tudta Magyarország Safarovot szabadon engedni? Nincs jó válasz.

Külön pikantéria, hogy a meggyilkolt örmény a barátnőméktől két háztömbre lakott és az eset után az egész környék feketébe borult majd’ egy hónapra. Itt mindenki tudja. Jereván földrajzi tagoltságát nézve (a város egyik végéből eltaxizni a másikba akár 2 óra is lehet a hegyvidék miatt, pedig a lélekszám nagyjából megegyezik Budapestével), ez olyan, mintha nálunk Kőbányán mindenki tudná. Persze, ezelőtt is volt olyan, hogy a taxis nekem szegezte a kérdést (akkor azért elgondolkodtam rajta, hogy legközelebb inkább azt mondom, hogy fehérorosz vagyok), de ennek így nagyobb súlya van. Bűnrészesek vagyunk és lettünk, legyen az a bűn akármilyen összetett is.

“3 millió örmény összesen az országban. Ebből 1.2 millió Jerevánban. 7 millió külföldön, diaszpórákban. Ezek a számok: ennyivel lehet számolni. Számháborúban vesztenek, akárki is támad rájuk.”

Megpróbálom elmagyarázni amit, érzek: bár nem tudom, hogy a Kaukázust meg lehet-e érteni, vagy csak “érezni” kell. Már az első átbeszélgetett estén folyamatosan kérdezgetnek a magyarországi orosz időkről. A fiatalabb nemzedék itt is kiábrándult, az idősek viszont még mindig visszasírják sokszor az “előző rendszert”. Eddig ismerős, azt hiszem. A mi “oroszaink” azonban teljesen mások, mint az Örményekéi. Akármennyire nem szeretem ezt mondani, az, hogy Örményország még áll és létezik, az nagyban Oroszországnak köszönhető – és ez egy alsó hangon hate-love kapcsolatot eredményez a két ország között. Persze nem csupán jófejségből teszi mindezt Mr. Russia.

Oroszország amennyire védelmezi Örményországot a törököktől és az azeriektől annyira áll folyamatosan fegyverkereskedelmi kapcsolatban Azerbajdzsánnal. Örményország és Azerbajdzsán pedig csak egyben ért egyet: bármikor bombát dobnának a másikra, nem kímélve nőt, időset, gyereket, újszülöttet. Ebben a barátaim is mind egyetértenek (elhiheted, megkérdeztem). Onnan tudom, hogy „insider” vagyok, hogy ezúttal a szemembe mondták.

A Haghartsin kolostor egyik ajtaja

A Kaukázusról tudni kell, hogy itt az elmúlt 200 évben nem volt 20 év háború nélkül (utoljára 2008-ban a grúzok adták fel Oszétiát Oroszország irányába, ami számukra egyenesen arányos volt azzal, hogy “beléphettek” az Európai Unió érdekkörébe – szia Wizzair és egyebek). És mindenki érzi, hogy ez a 20 év ketyeg. Beszélnék és félnek a következő puskaporos hordóról.

Az örmények pedig a következő háborút kis eséllyel ússzák meg jól. A geopolitikai helyzetük megegyezik körülbelül azzal, mint amikor az iskolában ülsz közepén és két oldalról szorosan melléd ül az a két gyerek, akik mindennap csúfolnak, helyenként meg is vernek (Azerbajdzsán és Törökország). Előtted és mögötted ülnek a legjobb barátaid (Oroszország és Grúzia), de ezek utálják egymást és az első helyenként téged is átbasz. Szar helyzet, na. Kifejezetten szar helyzet. De tőlük függ, hogy egyébként te járhatsz-e iskolába. Valamit tenni kell.

 

“Karabakhon nincs olaj, nincs ásványi anyag, nincs semmi. A vérünk van ott. Minden örmény hamarabb élne még évekig víz és áram nélkül, mint hogy feladja azt a területet, amiért a barátai és a rokonai meghaltak. Ha ezen múlik az, hogy az Európai Unió teljesjogúnak tekintsen bennünket, sosem leszünk azok.”

Örményország erre úgy próbál reagálni, hogy bevezette a “Harcos Nemzet” politikáját, ami azt jelenti, hogy mindenki számára kötelező a két év sorkatonaság – egyelőre csak a férfiak körében, de erős viták folynak a nők felfegyverezéséről is, tekintve, hogy ez az örményektől nem áll történelmileg távol. Hosszú ideig ki lehetett bújni ez alól a sorkatonaság alól tanulással, ösztöndíjakkal, kutatással – ma már nem lehet. Értsd: mindenki, aki az utcán szembejön veled fogott már fegyvert és lőtt is vele (valószínűleg élő ellenre).

3 millió örmény összesen az országban. Ebből 1.2 millió Jerevánban. 7 millió külföldön, diaszpórákban. Ezek a számok, ennyivel lehet számolni. Számháborúban vesztenek, akárki is támad rájuk.

Külső segítséget pedig nem akarnak (ebben mondjuk, egyetértenek az Azeriekkel – csak más okból), mert számukra az azt jelentené, hogy fel kell adniuk Karabakhot (általában ezt teszik ki alkunak a nagy hatalmak, mert így hosszabb béke lehetne a Kaukázusban). Pedig ezzel a lépéssel ugyanazt az alkut megnyernék maguknak, mint a grúzok Oszétiánál.

Vagyok elég örmény ahhoz, hogy értsem és érezzem, hogy miért nem akarják feladni Karabakhot; és vagyok elég európai ahhoz, hogy tudjam, hogy ebben a szituációban benne maradni szar ötlet.

A barátnőm azt magyarázza nekem, hogy képzeljem el azt a szituációt, hogy ők itt, a 90-es évek végén, bő két évig voltak áram-víz nélkül, mert éppen élesebbek voltak a folyamatosan zajló harcok a karabakh-i határokon. 10-en éltek 20 négyzetméteren. Minden nap zöld autókkal hozták fel a halottakat a határról, és csak reménykedtek benne, hogy a mostani Köztársaság téren nem azokat pakolják majd ki lefedve, akiket ismertek. Mélyen a szemembe néz, és azt mondja: “Karabakhon nincs olaj, nincs ásványi anyag, nincs semmi. A vérünk van ott. Minden örmény hamarabb élne még évekig víz és áram nélkül, mint hogy feladja azt a területet, amiért a barátai és a rokonai meghaltak. Ha ezen múlik az, hogy az Európai Unió teljes jogúnak tekintsen bennünket, sosem leszünk azok.” Nagy levegő. Most légy okos.

Kereszt Khor Virap korlátjában, a felhőkben az Ararattal

Hős, Áldozat, Gyilkos: Egy személy

Később találkozom a barátnőm öccsével. Alig 20 éves, vékony, visszafogott fiú. Este, lefekvéskor beszélünk róla pár sort a barátnőmmel. Megemlíti, hogy ő is volt közkatona Karabakhnál. A barátnőm, aki a helyi demokratikus-nacionalista viszonyokhoz képest kifejezetten liberális nevelésben részesült rám néz, és azt mondja: “Kitüntették. Olyannal, amit csak ezredesek kapnak meg. Mindenki más örült volna, mi megijedtünk.” Azt mondja, ez azt jelentette, hogy valami nagyon komoly dolog történt a közkatonaság két évében. Valami rosszul sült el. Az öccse soha nem beszélt róla, a felettesétől tudták meg.
Meséli, hogy a jelenlegi karabakh-i határok természetesek: így alakultak ki az azeriek és az örmények között. Nincsenek békefenntartók. Ám időről-időre egy-egy előőrs átmegy az ellenséges területekre, tizedelni. Napi szinten halnak meg emberek. Annyit tudnak, hogy az öccséék voltak szolgálatban. Látták a mozgó azeri katonákat, nem tudták leszedni őket. Mindkét oldalon elfogyott a lőszer és az azeriek betörtek a bunkerbe. Az öccsénél és a másik fiúnál csak egy nagyobb kés volt, azt mondják. Itt vesz egy nagy levegőt, és azt mondja: “Ők jöttek haza. Hollywoodi jelenet volt.” Keveredik az arcán a terror, a büszkeség, a félelem és a lehetséges gyász. Félrehúzott mosollyal mondja: “Hősies”.

Nem tudom. Én, a remélhetőleg gyakorlati helyzetben is pacifistának maradó pacifista; nem tudom. Nagyon vékony a határ a Hős, az Áldozat és a Gyilkos között.

A fejemben visszhangzik, amiket mondott: megijedtünk, hogy megkapta; nem beszél róla. Mennyi párhuzamot tudnék húzni és húzok is később, amikor elemzem magamban, de a lényeg ugyanaz marad. Amikor arra gondolsz, hogy olyannal találkozol, aki ölt már embert, nem egy 20 éves, nyegle, vékony, visszafogott mosolyú, késő-kamasz fiú képe jut eszedbe (s valóban, eddig nem ilyenek voltak azok, akiket itt megismertem). Találkoztok, kezet fogsz vele és gondolatban sem látod a vért a tenyerén. Persze, később, sok minden hozzáadódik gondolatban: a lehetséges sokk az arcán; a folt az életén; az automatikus empátia az áldozattal.
És itt állok én, az örök pacifista, szemben ezzel a fiúval, és az gondolkodom: lehet-e, tudok-e, szabad-e ítélkezni? Mit gondolnék, ha nem ő jött volna haza?

Utólag fűzöm ezeket a mondatokat a naplómhoz, de Uram, ha egyet kérhetek: adj békét a Kaukázusnak!

További

hasonló 

bejegyzések:

Kaukázusi útinapló VI. – A csempész kebab

Sok hagyományban, mondában és hitvilágban meg van az, hogy a vasárnap különleges nap. Az igazság az, hogy mi már rég nem éljük meg a vasárnapot különlegesként. Vannak azonban kivételek…

Kaukázusi útinapló V. – Szabadságom mámorában

Szombat délután hagytam abba; a kirándulásnál. Hazaérve, jobbára az ágy húzott volna, de a barátnőmék keresztelőre mentek és nem akartam otthon maradni egyedül, ezért félholt állapotban összeszedtem magam, hogy a többi barátommal találkozzam a városban.

Kaukázusi útinapló IV. – Garni és Geghard

Három napja azon szórakozom magamban, hogy az összes itteni barátom megfagy és betegséget kap. Jókat röhögök, ők meg hüledeznek, hogy félelmetes, napos 13 fokban én mindig kabát nélkül, de van, hogy ujjatlanban is vagyok.

Kaukázusi útinapló III. – Békét a Kaukázusnak, Uram

Hol is hagytam abba? 5 nappal ezelőtt.
Aznap este, ahogy befejezem a munkát és elindultam haza megcsapott a duduk hangja az Északi Sétányon. Egy öreg bácsi fújta.

Kaukázusi útinapló II. – Az örmény fájdalom

Nehezen keltem ma reggel: hogy lehet 3 órás eltéréssel jetlaggot szerezni? Éjjel négykor még nem aludtam. Otthon akkor csak 1 óra volt. Amikor az ember először megy messzire,